Menu Sluiten

1. Verslag van het bestuur
1.1 Voorwoord van de voorzitter

Beste lezer,
Welkom in het jaarverslag van Spijkerbed. Spijkerbed is eind 2016 als stichting opgericht en stelt gasten in de gelegenheid om als ‘tijdelijk buurtbewoner’ een of meerdere dagen in het Spijkerkwartier te verblijven en hen op die manier een kijkje te bieden achter de schermen van onze intrigerende wijk. Samen met buurtbewoners en lokale ondernemers stellen wij daartoe arrangementen op maat samen. Spijkerbed is gebaseerd op het idee dat het samen optrekken en organiseren van een onvergetelijk verblijf voor onze gasten bijdraagt aan onderlinge verbinding tussen buurtbewoners en lokale ondernemers en zodoende aan de kwaliteit van leven in onze wijk.
Net als vorig jaar lag onze focus op groei van het aantal gasten en betrokken deelnemers. Daarbij is het handhaven van de kwaliteit van het verblijf en van de samenwerking zoals we die in voorgaande jaren hebben neergezet steeds ons uitgangspunt. Met tevredenheid constateren we dat we in deze opzet zijn geslaagd. Het aantal gasten is toegenomen, evenals onze onze inkomsten maar het allerbelangrijkste is dat onze gasten zonder uitzondering lovend zijn over hun verblijf en dat we onze pretentie van ‘het bieden van een unieke belevenis’ hebben kunnen waarmaken. Ook de samenwerking met het groeiend aantal buurtbewoners en ondernemers is een positieve ervaring gebleken die getuigt van onderling vertrouwen. Aan de oproep van burgemeeste Marcouch om een maaltijd te organiseren ter herinnering aan 75 jaar Slag om Arnhem gaven wij gehoor met het buurtevenement ‘Verbinding Verbroken’ waar we met verhalen, film, beeldende kunst, eten en dans een indruk wilden geven van wat bewoners van het Spijkerkwartier tijdens de oorlog hebben moeten doorstaan. Dat resulteerde in een bijzondere avond waar we met dankbaarheid op terug kijken.
Tot slot willen we Maurits Follender die zijn bestuursfunctie wegens andere werkzaamheden heeft neergelegd nog bedanken voor zijn inspanningen voor Spijkerbed. Gelukkig heeft Herman Deelen het stokje van hem overgenomen.
Al met al was 2019 voor Spijkerbed een goed jaar en hoe dat precies is verlopen, kunt u lezen in dit jaarverslag,
Eva Bosma

1.2 Activteiten
1.2.1 Ontvangen Gasten

Het doel om in 2019 meer gasten te ontvangen, hebben we bereikt. In 2018 verwelkomden we in totaal 55 logerende gasten en 46 dag-gasten. Dit jaar ontvingen we 60 logerende- en 58 dag-gasten. Daarnaast deden 45 buurtgenoten mee aan het door ons georganiseerde buurtevenement Verbinding Verbroken.

Gasten
Spijkerbed bedient niet een specifieke doelgroep maar richt zich op mensen die prijs stellen op verbinding,  duurzaamheid en kleinschaligheid. Onze gasten komen net als de voorafgaande jaren voornamelijk uit Nederland en Vlaanderen. Dit jaar kwamen er meer aanvragen voor één- of tweepersoonsverblijven dan voor drie- of vier personen binnen (14). Vorig jaar ontvingen we relatief meer vriendengroepen (vorig jaar 6, dit jaar waren dat er 4).
De aanleiding voor deze gasten om een verblijf  bij Spijkerbed te boeken is zeer uiteenlopend. Om een idee te geven; een eenpersoonsverblijf voor een gast die naar een verjaardagsfeest in het Spijkerkwartier komt, of voor iemand die zichzelf een midweekje weg gunt. Een tweepersoonsverblijf voor ouders die er eens uit willen zonder hun kleine kinderen of een stel dat hier als student heeft gewoond. Een vierpersoonsverblijf voor twee dochters die hun ouders een arrangement Spijkerbed cadeau doen.
Groepen boekten bij Spijkerbed onder meer voor het jaarlijkse vriendinnenweekend, een verjaardag, of een bedrijfsuitje. Afhankelijk van de groepsgrootte en van de vraag overnachtten zij ofwel gezamenlijk op een plek of twee-aan-twee verspreid over meerdere gastadressen.
De verblijfsduur van onze logerende gasten: 63% blijft één nacht, 32% twee nachten en 5% drie nachten of meer.
Opvallend was het aantal reserveringen (15) dat wegens ziekte of een ‘dubbelboeking elders’ toch weer werd gecancelled. Van onze kanthebben we 2 reserveringsaanvragen moeten weigeren omdat er op diezelfde dagen al een grote groep had gereserveerd.

Ook dit jaar kunnen we met trots vermelden dat de gasten zonder uitzondering uitermate te spreken waren over hun verblijf bij Spijkerbed (zie ook www.spijkerbed.org/gastenboek).

“Het voelde alsof je op zondag bij iemand thuis te ontbijten en lunchen komt en je direct op je gemak bent.”

Bedaanbieders
Onze bedaanbieders richten de logeerruimte naar eigen smaak en inzicht in en bieden gastvrijheid op de manier die bij hun past.
Dit jaar hebben we -afhankelijk van de slaapwensen van onze gasten- nog steeds plaats voor zo’n 25 à 30 gasten. We willen in 2020 doorgroeien. Daarvoor zou het goed zijn als we ook grotere groepen, vanaf 8 personen, op een adres kunnen onderbrengen. We zijn er nog niet in geslaagd om zo’n onderdak te vinden.

“Voor de 80e verjaardag van mijn man hebben we gekozen voor Spijkerbed. We zijn 3 dagen geweldig verwend. Een prachtige stadswandeling die bijna de hele middag duurde, een heerlijke maaltijd waarbij dochter en schoonzoon aanschoven, een heel bijzonder bezoek aan Modez. Fantastisch. Verder nog een bezoekje aan een bijzondere kunstenaar.
Wat ons vooral bij zal blijven is de enorme gastvrijheid van Gijs en Annelies.”

Activiteitenaanbieders
Bij de organisatie van de activiteiten/arrangementen waren in totaal 25 buurtondernemers en 50 buurtbewoners betrokken. Het ging daarbij om bed-aanbieders, thuiskoks, locatie-aanbieders, rondleiders en workshopgevers. Er hebben zich dit jaar weer twee buurtbewoners gemeld die graag koken voor onze gasten. Daarnaast hebben we een yogaworkshop in het aanbod opgenomen, en heeft een buurtbewoner aangeboden met gasten te willen joggen.

Samenwerking met ondernemers
Bij de biologische supermarkt Odin kunnen we nog steeds ingrediënten ophalen die niet meer in de winkel verkocht kunnen worden, die we verwerken in onze ‘Spijkerbeddiners met de buren’. Voor koopworkshops mogen we de keuken van de Roaming Chefs gebruiken tegen gereduceerd tarief.
De Dazo zetten we in als dinerlocatie of gezamenlijke relaxruimte voor de grotere groepen. Daarnaast zijn we de samenwerking aangegaan met de kapster Mme X, zij verzorgt een zogenaamd `verwenmoment met natuurlijke zepen’ in haar knipsalon. Ook werken we nu samen met Maak-Lab en zijn we bezig om personal shopping voor onze gasten te ontwikkelen i.s.m. kledingwinkel Eigen Stijl.

1.2.2 Activiteiten voor deelnemers
Spijkerbed wil verbinding in de buurt tot stand te brengen en de betrokkenheid bij Spijkerbed levend houden. Met dat doel organiseren we een à twee keer per jaar een buurtevenement voor de aan Spijkerbed verbonden deelnemers en overige belangstellenden.

Buurtevenement “Verbinding Verbroken”
Op 28 september organiseerden we een wandelroute over de Tweede Wereldoorlog gelardeerd met persoonlijke herinneringen, filmfragmenten en kunst uit de wijk. De 45 deelnemers kregen te eten via een gaarkeuken en volgden aan het einde van de route ‘bevrijdings-dansles’. Er was zo veel animo voor, dat er geen plaats was voor iedereen die zich had aangemeld. Daarom plannen we een vervolg-evenement in april/mei 2020 (75 jaar bevrijding).

Struikeltekens
Twee weken voor ons buurtevenement van dit jaar plaatsvond, hebben we ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Holocaust door de hele wijk tijdelijke struikeltekens geplaatst bij de huizen waar indertijd joodse families woonden. Deze families zijn in 1942 en 1943 naar de vernietigingskampen gedeporteerd.

1.2.3 Marketing en promotie
Spijkerbed krijgt 40% van de reserveringen binnen via de (betaalde) site OrigineelOvernachten.nl, 38% van onze gasten komen via buurtgenoten en buurtinitiatieven binnen. De overige 22% komt via een zoekopdracht direct op onze eigen website of heeft ons gevonden via de flyer dan wel via publicaties op een externe website of in een tijdschrift.
In het najaar van 2019 hebben we een persoffensief uitgezet naar zo’n 20-tal tijdschriften gericht op groen, duurzaamheid, eco-toerisme en recreatie. In het vroege voorjaar 2020 staat op de planning om nogmaals een persbericht naar de tijdschriften te sturen plus een mailing uit te doen naar de zakelijke markt (bedrijfsuitjes, secretaressendag, gastdocenten Artez, festivals enz.).

Internet
Spijkerbed staat sinds twee jaar op de site OrigineelOvernachten.nl. In 2019 is Spijkerbed ook benaderd door A Dutch Experience, een platform dat unieke uitjes voor (buitenlandse) toeristen verzamelt om de schoonheid van Nederland te laten zien. Zij hebben Spijkerbed kostenloos opgenomen op hun site. Op onze eigen site (spijkerbed.org) plaatsen we regelmatig berichten en posten we eveneens met enige regelmaat een bericht op Facebook. Naast OrigineelOvernachten en Dutch Experience, staat Stichting Spijkerbed vermeld op LinkedIn, Mijn Spijkerkwartier, Vist Arnhem/Nijmegen, de digitale Initiatievenkaart Provincie Gelderland, Bloei!, SurpriseMe, Glotels en Eigen!Arnhem.

Overige media
Op papier presenteren we ons via onze boekenlegger die op 15 strategische locaties in Arnhem is te vinden (bij de locale ondernemers, in de broedplaats en het buurthuis, de VVV enz.). Daarnaast hebben we in 2018 ook een zakelijke folder/boekenlegger ontwikkeld voor afnemers van dagarrangementen (bij de locale horeca en ondernemers, hotels, enz.). Deelnemers aan, en geïnteresseerden in Spijkerbed ontvangen drie keer per jaar onze nieuwsbrief “Bijspijkeren”. Ook ontvangen zij ieder jaar een nieuwjaarsboodschap via de e-mail, zo ook onze voormalige Spijkerbedgasten.

Pers
Naar aanleidingen van ons persoffensief in het najaar, werd Spijkerbed opgenomen als één van de 8 NS Favourites op de site van de Nederlandse Spoorwegen (oktober), en verscheen een artikel in het tijdschrift Zin (oktober). Ook verschenen twee artikelen in de Wijkkrant Spijkerkwartier (dec). Tenslotte werd “Verbinding Verbroken” opgenomen in de publicatie ´Herinneringsmaaltijden in het Spijkerkwartier´, uitgebracht i.s.m. Werkgroep Erfgoed Spijkerkwartier en Eten in de Lommerd.

Netwerken en presentaties
In 2019 waren we aanwezig op de nieuwjaarsreceptie van de gemeente Arnhem en die van het Spijkerkwartier, plus de bijeenkomst van Visit Arnhem/Nijmegen. Ook gaven we een presentatie tijdens de officiele opening van de Groene Rijders waar Burgemeester Marcouch een bezoek bracht aan de stands van de leveranciers van de Groene Rijders en de overige ondernemers op DAZO, waaronder Spijkerbed. Aan de voorjaarseditie van de Spijkerquiz was een apart item opgenomen met vragen over Spijkerbed en speelde we natuurlijk mee met een Spijkerbedteam.
Bij de volgende bijeenkomsten gaven we in 2019 een presentatie Spijkerbed; AllinclusiveWijk, Spijkerenergie, opschoondagen van het BuurtGroenBedrijf en NL Doet, het Gelders Energieakkoord, de Groengroep Spijkerkwartier, Mix&Match, SociaalWijkteam, Connectie, Right to Challenge, Bright Natural Performer, Raad voor de Rechtspraak, gemeente Arnhem en Den Haag.

1.2.4 Samenwerking en partners
Naast de meer expliciete PR-activiteiten heeft Spijkerbed zich net als vorig jaar ook ingespannen om de samenwerking met met partners zowel binnen als buiten de wijk aan te gaan. Hieronder volgt een opsomming.

Samenwerking/netwerkpartners
DeBlauweWijkEconomie, De Lommerd, Museumwoning, Tom van Otterloo, Yves Boode, natuurwinkel Odin, dansschool Wensink, Bomboca, brasserie Thialf, restaurant Gavius, Spijkerzwam, Bloembinderij, Maak-Lab, LeerLokaal, Roaming Chefs, Theater het Hof, Dazo125, BuurtGroenBedrijf, Groengroep, StadsLab Thialf, Soundtrek, Kunst op de Koffie, Ideeënmakelaars, Bloei!, Hotel Modez, kunstcollectief Rauw, schrijverscafé Oscar, Sportbedrijf, Slak-ateliers, GroenCafé, Verenigde Ondernemers Spijkerkwartier, Wijktem Leefomgeving, Werkgroep Erfgoed, Hogeschool Arnhem-Nijmegen, enkele (Air)b&b’s.

Mogelijke samenwerkingspartners 2020
o.m. wassalon Dijkkamp, Focuswoningen, Spijkerbikes, parkeergarages, natuurorganisaties, Veluwe, kenners uit de wijk, de boswachter, Linnewiel, Danielle Origami Lampen, Posttheater, Stadsschouwburg, ARTEZ gastdocenten, Sonsbeek Theateravenue, Sonsbeek Kunstbiennale.

1.2.5 Spijkerbed als stageplek
Derdejaars studenten van de HAN Bedrijfskunde MER (Economie, Management en Recht) vulden met ons in een drietal sessies een impactmeting in; de zgn. MAEX. MAEX is een tool die de impact van de sociale initiatieven in beeld wil brengen, met enerzijds als doel je inzicht te geven in de sociale waarde en anderzijds om donaties en kapitaal te verwerven bij bedrijven, overheid, fondsen en particulieren. Hoewel Spijkerbed de ontwikkeling van een Sociale Impactmeting toejuicht, bleken de activiteiten van Spijkerbed helaas niet goed binnen deze MAEX-format te vallen. De uitkomsten gaven een vertekend beeld en doen geen recht aan onze de thema’s en waarden. De studenten hebben onze op- en aanmerkingen meegenomen en MAEX is aan het werk om het systeem te verbeteren.

2. Toekomst
2.1 Activiteiten

De belangrijkste speerpunten voor 2020 zijn:
– Het uitzetten van dagarrangementen voor grotere groepen (bedrijfsuitjes, verjaardagspartijen)
– Het werven van meer bed- en activiteitenaanbieders
– Werven van een overnachtingsplek voor groepen > 8 personen

Naast het ontvangen van gasten en het werven van deelnemers willen we ook in 2020 twee keer een buurtactiviteit voor deelnemers organiseren. De opzet is om de activiteit steeds zo te variëren dat het onverwachte en geïmproviseerde karakter behouden blijft. Waar mogelijk kunnen we inspelen op actuele gebeurtenissen in de wijk. Waar zinvol zoeken we voor de organisatie van de activiteit aansluiting bij andere actieve bewonersgroepen.

3 Organisatie
3.1 Bestuur
Het bestuur heeft eind 2019 een wisseling doorgemaakt, penningmeester Maurits Follender heeft in goed overleg zijn functie neergelegd. Zijn taak is overgenomen door Herman Deelen. Het bestuur heeft dit jaar vier keer vergaderd.

3.2 Werknemers
Spijkerbed is een vrijwilligersorganisatie en heeft dus geen werknemers in dienst. Afhankelijk van de verrichtte activiteiten ontvangen de vrijwilligers een vergoeding. De coördinator, Marike Brüggemann, voert als ZZP-er haar werkzaamheden uit voor Spijkerbed.

3.3 Financiën
Een van de speerpunten in 2019 was om de exploitatie dekkend krijgen zonder subsidie. In 2019 beschikte Spijkerbed t/m de maand februari 2019 over de Provinciale subsidiegelden (Leefbaarheid). Anticiperend op de eindigheid van de subsidiegelden, hebben we de prijsstelling van de Spijkerbedarrangementen verhoogd, zgn. ‘pakketten’ opgesteld en hebben we een nieuw verdienmodel ontwikkeld. De activiteiten die Spijkerbed organiseert worden vanaf maart 2019 betaald uit de inkomsten die het ontvangen van gasten opleveren. Daarnaast heeft de stichting een bijdrage van de Ludovica Stichting ontvangen van € 750.

4. Begroting 2020
Begin maart heeft Spijkerbed door de coronacrisis en dito maatregelen al haar activiteiten neer moeten leggen. Aangezien het nog volstrekt onduidelijk is hoe de rest van 2020 en begin 2021 eruit gaat zien, is in de bestuursvergadering van april 2020 besloten om een gezamenlijk een begroting op te stellen zodra er weer zicht is op continuering van de activiteiten!